Geplaatst op

Praktijkcase Pitstop coaching: bijdrage aan Management Development

Een bedrijf in kantooroplossingen had na een reorganisatie de strategie en visie weer helder. Iedereen zat weer in de juiste rol. Nu was het tijd om leidinggevenden te begeleiden naar de nieuwe context. Hoe ontwikkelen we hun leiderschapsvaardigheden naar het gewenste leiderschapsprofiel? De pitstop was onderdeel van een Management Development programma. Wil je weten hoe? Lees dan verder.

Het programma bestond uit een combinatie van meten, trainen en coachen. Na ieder trainingsblok werd een pitstop ingericht. Deelnemers konden zich inschrijven voor 20, 40 of 60 minuten coaching. Zo konden ze hun eigen ontwikkeling ter hand nemen, afgestemd op hun praktijksituatie en hun leerbehoefte. Vaak wilde men sparren over een actueel vraagstuk in het eigen team. Hoe de theorie toegepast kon worden in die situatie. Zo werden modellen en inzichten eigen gemaakt. Ook was het vaak voldoende om de vraag waar ze mee zaten duidelijk te formuleren; Net zo lang scherp stellen tot de vraag achter de vraag duidelijk werd. Het antwoord hoefde dan al niet eens meer. Het inzicht was er. Deelnemers kwamen geregeld terug in de pitstop om een terugkoppeling te geven hoe ze hun vraag hadden opgelost.


Het programma is succesvol verlopen. Inmiddels hebben we hetzelfde programma nog twee maal mogen inzetten voor een nieuwe groep leidinggevenden.


Reactie van een deelneemster in de pitstop:
“Wilde je nog bedanken voor onze laatste sessie! Leuk en knap hoe je in korte tijd tot de kern komt en mij daarmee wist te raken. Het heeft me echt goed op weg geholpen. Nogmaals dank je wel!”