Geplaatst op

Praktijkcase Pitstop coaching: bijdrage aan succesgedrag

Worden we succesvoller als we, tijdens een tendertraject, meer focussen op samenwerking? Dit was de vraag van een ingenieursbureau. Lees verder hoe de pitstop hier aan bijdroeg.

Het uitgangspunt was: “Als je meer weet van elkaars kwaliteiten en die optimaal inzet heb je meer kans op succes.” Een coachgesprek met de tendermanager ter voorbereiding hielp om met duidelijke focus en heldere kaders te starten aan het project. Achteraf zei de tendermanager hierover:

“Wij zijn techneuten. We gaan meteen de diepte in en praten niet zo over onze motivatie en verwachtingen. Ik heb bij deze tender uitgelegd waarom deze opdracht voor mij zo belangrijk was. Het ging om een grote stap in de ontwikkeling van ons werkveld. Doordat ik mijn ambitie heb verteld en mijn teamleden expliciet om commitment heb gevraagd, zag ik ze anders acteren.”

Tijdens een aantal werksessies hield ik time-outs en een evaluatie. Hierdoor was er niet alleen aandacht voor de inhoud, maar juist ook voor het proces. Storingen werden zo tijdig bespreekbaar gemaakt. Een teamlid vertelde hierover:

“Bij veel trainingen moet je rollenspellen doen en dat is altijd drama. Het is veel beter om samen aan de slag te gaan in de dagelijkse praktijk; learning on the job.”

Elke week had ik een pitstopgesprek met de tendermanager. Hierdoor kon hij scherp in zijn rol blijven en iedereen inzetten op zijn kwaliteiten. De felbegeerde offerte is binnengehaald! De HR adviseur formuleerde achteraf perfect hoe de pitstop had gewerkt:

“Tijdens een offertetraject zitten de teamleden niet bepaald te wachten op extra gesprekken met een coach, want dat kan vertragend werken. Dat was niet het geval. Juist door in de praktijk samen alert te zijn of te worden gemaakt op eigen gedrag is resultaat geboekt.